Duizeligheid kan door verschillende oorzaken tot stand komen. Het is belangrijk dat de mogelijke oorzaak goed onderzocht wordt.De fysio/manueeltherapeut neemt de tijd om u uitgebreid te bevragen en te onderzoeken of u met uw klacht geholpen kan worden door middel van fysio/manuele therapie. Bij een aantal oorzaken van duizeligheid heeft fysio/manuele therapie zich inmiddels goed bewezen.

Duizeligheid die het meeste voorkomt in de praktijk is BPPD(Benigne Paroxysmale Positie afhankelijke Duizeligheid). Dit is een vorm van draaiduizeligheid die ontstaat bij een plotselinge verandering van de stand van het hoofd. De klachten zijn een heftige draaiduizeligheid die hooguit 1 tot 2 minuten duurt. Typische momenten waarop klachten ervaren worden zijn: omdraaien in bed, overeind komen uit bed, naar boven kijken (met hoofd naar achteren, bijv. ophangen van de was, ramen zemen), voorover bukken en draaien van het hoofd (achterom kijken). Het kan optreden na een periode met bedrust, een val op het hoofd, griepperiode, ontsteking aan het evenwichtsorgaan of operatie. In de helft van de gevallen is er echter in de voorgeschiedenis geen aanleiding voor de klachten te vinden. Middels fysiotherapie is deze klacht doorgaans met maximaal 3 behandelingen goed te herstellen.

Als u een langdurige heftige duizeligheid ervaart bent u inmiddels bij huisarts geweest. Deze heeft wellicht tegen u gezegd dat u neuritis vestibularis heeft, dit is een ontsteking van het evenwichtsorgaan of van de evenwichtszenuw. Indien de klachten aanwezig blijven kunt begeleiding krijgen van de fysiotherapeut voor vestibulaire revalidatie.
Vestibulaire revalidatie wordt ook bij andere oorzaken gegeven waarbij uw evenwichtsorgaan het niet meer of minder goed doet. Door middel van oefeningen zorgt u ervoor uw hersenen wennen aan duizeligheid en dat u daardoor minder klachten ervaart. Ook leert u andere strategie├źn aan om de verloren functie te herstellen.

Duizeligheid die veroorzaakt wordt door nekklachten. Het kan voorkomen dat langdurige nekklachten of nekklachten na een ongeval leiden tot duizeligheid. Ook duizeligheid bij slijtage van de nek kan voorkomen. Voor deze klachten zijn specifieke oefentherapie en specifieke technieken behulpzaam bij het herstel van uw klachten.
Duizeligheid door angst of hyperventilatie. Ademhalingstechnieken zorgen ervoor de dat u de duizeligheid onder controle krijgt.

Fysiotherapie Veldhoven-zuid is aangesloten bij het netwerk Hoofdpijn en Duizeligheid van Fysiovisie. Dit is een netwerk van fysiotherapiepraktijken in de regio.