Fysiotherapie bij heup- en knieartrose. Heup- en knieartrose in Nederland. Heup- en knieartrose zijn, naast handartrose, de meest voorkomende vormen van artrose in Nederland. Artrose ontstaat door een combinatie van overbelasting (mechanisch) en ontstekingsfactoren (reumatisch) centraal. Bij artrose is niet alleen het kraakbeen en het bot aangedaan, maar kunnen ook de weke delen zoals spieren, kapsel en banden een belangrijke rol spelen.

Klachten & gevolgen

De meest voorkomende klachten zijn (start) pijn en/of stijfheid. Andere veel voorkomende klachten zijn pijn in de lies, lage rug, voor/ zijkant heup (bij heupartrose), instabiliteit (bij knieartrose), spierzwakte van de bovenbeenspieren en verminderde conditie, en soms is het gewricht ontstoken. Deze klachten leiden tot beperkingen in activiteiten (zoals (trap)lopen, gaan zitten en opstaan van stoel) en verminderde participatie in (vrijwilligers)werk, vrije tijd, sociale activiteiten en sport.

Behandeling

Een gezonde leefstijl, zoals voldoende lichamelijke beweging en geen overgewicht, speelt een belangrijke rol in het voorkómen van (verergering van) artrose en beperkingen in activiteiten. Is dit niet toereikend, dan kunnen de volgende conservatieve behandelingen overwogen en met de patiënt besproken worden: voorlichting/advies, oefentherapie, pijnmedicatie en (in geval van overgewicht) begeleiding in gewichtsverlies.

De oefentherapie onder begeleiding van een deskundige fysiotherapeut bestaat uit spierversterkende oefeningen, oefeningen ter verbetering van de aerobe capaciteit en oefeningen voor de uitvoering van activiteiten waarmee beperkingen ervaren worden (functionele oefeningen).In het eindstadium van artrose is een gewrichtsvervangende operatie een effectieve behandeloptie.